Cómo dibuxarías a unha persoa migrante? Con esta pregunta abrió a escritora e reporteira de televisión, Lucía Mbomío, o terceiro encontro do XI Seminario de Comunicación Social e Cooperación Internacional. Aínda que prefire non ser catalogada como “activista”, o seu actualizado discurso tras anos de loita representa unha referencia obrigada en materia de afrodescendencia e medios de comunicación.
A maioría das veces, estas imaxes reproducidas polas novas e que ocupan páxinas da prensa veñen a ratificar a chamada “pornomiseria”. Fálase de lograr empatía por semellanza mostrando secuencias desgarradoras e mórbidas, mentres que os non sensibilizados co tema se cansan destas imaxes despersonalizadas e, polo menos, desvían o problema.
Os participantes da reunión foron testemuñas de primeira man dos antecedentes racistas de entrevistadores, comentaristas, fotógrafos, organizacións; vítimas (ou victimizadoras) do estigma “heroes / heroínas vs vítimas eternas”. Para a especialista, o discurso de axudar aos pobres de África reforza o ideal do branco que dá e do negro que recibe. “Se queres axudar tanto, por que non vas a unha cola de fame en España? O ideal é mostrar xente digna e non inspirar compaixón “, subliñou.
As cifras compartidas na reunión revelaron a gravidade do asunto. Máis do 80 por cento dos informes sobre migración non citan fontes de migrantes e a metade nin sequera usa a palabra persoa. Unha vez máis, denotouse unha despersonalización do inmigrante como unha figura desigual do home, unha historia que se repite en bucle durante xeracións e que algúns ignorantes se atreven a chamar “fenómeno recente”.
“O erro é considerar aos hóspedes migrantes e non aos veciños. Para que os negros aparezan nos medios teñen que ser heroes ou deportistas, coñecido como o relato da excepción. A maioría das veces utilízanas a partir de anécdotas e non como especialistas e fontes que manexan datos. No caso das mulleres é moito peor. Non aparecen nos medios, a non ser que sexan vistos no papel de nais ou vítimas de trata ”.
Lucía ten algo moi claro, e é que cando fala de racismo, sente pedir á súa audiencia que faga un acto de fe. Mesmo cando moitos non recoñecen que hai racismo máis alá da violencia coñecida, o seu traballo pedagóxico esténdese e fai cambios nos seus interlocutores. Chegará o día en que moitas Lucías desmitifiquen o tópico de que todos os negros chegan nos barcos, que todos os negros son pobres africanos e que todos os negros son recén chegados.
Comentarios recentes